Har du ret til refusion af billetter ved afbestilling af rejser på grund af Corona? Afgørelser viser nogle ting, du skal være opmærksom på.
Refusion for aflyste rejser
50 sager i forbrugerklagenævnet om aflyste og forsinkede flyrejser er nu endelig afsluttet. 4 af sagerne, hvor forbrugere selv havde aflyst deres rejse, er principielle, og kan danne grundlag for andre sager.
I en sag fik en forbruger medhold i at have ret til at få udbetalt værdien af en voucher, som vedkommende i første omgang havde takket ja til, da flyselskabet havde ændret rejsetiden pga. coronasituationen.
Råd om bestilling af rejser til udlandet
I en anden sag fik en klager medhold i at have ret til refusion af flybilletter efter at have afbestilt, selvom rejsen ikke var aflyst. I afgørelsen lagde nævnet vægt på at selskabet via mail og website havde givet forbrugeren det indtryk, at hendes flyvning var blevet aflyst.
Få pengene tilbage for din aflyste rejse
I to andre sager havde forbrugere aflyst rejser med billetter, der ikke var refunderbare, medmindre der var tale om force majeure. Her fik klagerne ikke medhold i at have ret til refusion bl.a. med baggrund i at Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til destinationen, på det tidspunkt rejsen blev aflyst.
Læs mere om afgørelserne i artiklen på forbrug.dk:
Forbrugerklagenævnet afgør sager om aflyste flyrejser under corona