Banker bryder etiske regler om lånetilbud
Banker bryder etiske regler og nægter kunder lånetilbud. Du har ret til et tilbud fra bank eller realkreditselskab, når du vil optage et realkreditlån.
Ejendomsvurderinger bestemmer omkostninger
Bidrag er i øjeblikket din største omkostning på et realkreditlån over lånets løbetid. Bidragssatsen er højere end renten og koster dig mere end alle øvrige omkostninger til sammen. Derfor er det vigtigt, at realkreditselskabet vurderer din bolig, inden de laver et tilbud til dig. Det er de forpligtet til, og de kan ikke nøjes med at lave vurderingen bag et skrivebord.
Der kan være stor forskel på, hvor højt din ejendom vurderes, og dermed varierer prisen (bidragssatsen) for lånet fra selskab til selskab. Det skyldes, at bidraget fastsættes efter, hvor meget der er lånt i forhold til ejendomsværdien. Jo større andel af ejendomsværdien, du har belånt, desto højere er bidraget.
Få et forpligtende lånetilbud
Der har desværre udviklet sig en praksis, hvor bankerne forsøger at undgå konkurrence og omkostninger i forbindelse med lånetilbud. De nøjes derfor ofte med at udarbejde en beregning, og inviterer dig ned til et møde i banken for at klare resten. Men en beregning er ikke et forpligtende tilbud. Derfor kan du ikke være sikker på, at tallene i beregningen er dem, du kommer til at leve med i mange år fremover.
Hvis du skal sammenligne tal fra forskellige realkreditselskaber eller banker, må du bede om et forpligtende tilbud. Kun med rigtige tilbud kan du reelt sammenligne Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP) for de forskellige udbydere. Forskellen på om lånet kommer til at ligge indenfor 60 % af ejendomsværdien i stedet for 70-80 %, kan være mange tusinde kroner om året.
Sådan vælger du det billigste realkreditlån
Banker bryder etiske regler
De seneste 2-3 år er bankerne blevet mindre villige til at give lånetilbud. Det er kommet så vidt, at mange bankrådgivere ligefrem nægter at give lånetilbud til kunder. Det hjælper ikke engang at gøre opmærksom på, at kunder ifølge god skik-reglerne har krav på at få et skriftligt tilbud. Kunder får i stedet at vide ”I kan bare komme ned til et møde i banken”.
Det er naturligvis nemt og smart for banken. Men det bryder med god skik-reglerne, når kunder ikke har mulighed for at sammenligne priser fra forskellige udbydere. Det er for dårligt, at bankerne ikke giver deres ansatte mulighed for at overholde gældende regler og lovgivning.
Konsekvensen bliver, at du og mange andre kunder bliver snydt for muligheden af at finde den billigste bidragssats. Det koster mange tusinde kroner i ekstra omkostninger om året.
Der for skal du stå fast og kræve, at banken laver et skriftligt tilbud. Vil de ikke det, kan du gøre opmærksom på, at de ikke overholder reglerne for god skik for boligkredit. Giv dem eventuelt dette link til god skik-bekendtgørelsen.
Hjælper det ikke, bør du skifte bank. Det er i længden ikke godt at være i en bank, der bryder etiske regler.