fbpx
Når du handler værdipapirer i virksomheden

Når du handler værdipapirer i virksomheden

Handler du værdipapirer i din virksomhed, fond eller andet, skal du have en LEI-Kode. Hvad er en LEI-kode, hvem skal have en, hvordan får du den?

Har du brug for en LEI-kode

LEI-koden (Legal Entitny Identifier) identificerer virksomheden entydigt på tværs af markeder og retssystemer, når den deltager i transaktioner på finansmarkederne.

Juridiske enheder der beskæftiger sig med finansielle transaktioner, aktier obligationer eller andre værdipapirer skal have en LEI-kode. Det gælder

  • Virksomheder
  • Fonde
  • Organisationer
  • Foreninger
  • Banker
  • Forsikringsselskaber

Det vil blandt andet sige virksomheder med CVR-nummer, anpartsselskaber (ApS) og aktieselskaber (A/S). Det gælder også mindre private holdingselskaber, hvor der handles fra tid til anden. Enkeltmandsvirksomheder er kun juridiske personer, og skal altså kun have en LEI-kode, hvis deres størrelse og organisation kan sidestilles med fx nævnte selskabstyper.

Sådan får du en LEI-kode

Du får en LEI-kode til din virksomhed fra en bemyndiget LEI-udsteder.

Se priser og LEI-udstedere i dette prissammenligningsværktøj

Læs mere om LEI-koder og organisationen bag på www.gleif.org

En LEI-kode koster ca. 500-1000 kr. om året.

  1. Vælg en udbyder af LEI-koder.
  2. Indtast virksomhedens oplysninger på udbyderens hjemmeside. Husk CVR-nr.
  3. Betal registreringsafgiften til udbyderen. Afgiften fremgår af udbyderens hjemmeside.
  4. LEI-udbyderen registrer jer og sender en bekræftelse.
  5. Send LEI-koden videre til registrering i din(e) bank(er).
  6. Den modtagne LEI-kode videresendes til registrering hos dit pengeinstitut(ter)

Få overblik over virksomheds- og privatøkonomi

Relaterede Nyheder