Når du handler værdipapirer i virksomheden
Handler du værdipapirer i din virksomhed, fond eller andet, skal du have en LEI-Kode. Hvad er en LEI-kode, hvem skal have en, hvordan får du den?
Har du brug for en LEI-kode
LEI-koden (Legal Entitny Identifier) identificerer virksomheden entydigt på tværs af markeder og retssystemer, når den deltager i transaktioner på finansmarkederne.
Juridiske enheder der beskæftiger sig med finansielle transaktioner, aktier obligationer eller andre værdipapirer skal have en LEI-kode. Det gælder
- Virksomheder
- Fonde
- Organisationer
- Foreninger
- Banker
- Forsikringsselskaber
Det vil blandt andet sige virksomheder med CVR-nummer, anpartsselskaber (ApS) og aktieselskaber (A/S). Det gælder også mindre private holdingselskaber, hvor der handles fra tid til anden. Enkeltmandsvirksomheder er kun juridiske personer, og skal altså kun have en LEI-kode, hvis deres størrelse og organisation kan sidestilles med fx nævnte selskabstyper.
Sådan får du en LEI-kode
Du får en LEI-kode til din virksomhed fra en bemyndiget LEI-udsteder.
Se priser og LEI-udstedere i dette prissammenligningsværktøj
Læs mere om LEI-koder og organisationen bag på www.gleif.org
En LEI-kode koster ca. 500-1000 kr. om året.
- Vælg en udbyder af LEI-koder.
- Indtast virksomhedens oplysninger på udbyderens hjemmeside. Husk CVR-nr.
- Betal registreringsafgiften til udbyderen. Afgiften fremgår af udbyderens hjemmeside.
- LEI-udbyderen registrer jer og sender en bekræftelse.
- Send LEI-koden videre til registrering i din(e) bank(er).
- Den modtagne LEI-kode videresendes til registrering hos dit pengeinstitut(ter)