fbpx
Skepsis overfor klimamål for investeringer

Skepsis overfor klimamål for investeringer

FinasnNYT’s læsere er skeptiske overfor finansielle selskabers klimamål for investeringer. Tallene bekræfter, at mange kunder mener, at selskaberne har et troværdighedsproblem.

Vi omtalte i sidste uge en undersøgelse, der viser, at kunderne er skeptiske overfor finansielle selskabers klimamål. Vi spurgte i den forbindelse læserne, om de har tillid til selskabernes klimamål for investeringer. Det viser sig at FinansNYT’s læsere er endnu mere skeptiske end, deltagerne i Vellivs oprindelige undersøgelse.

Hele 52 % af læserne mener at selskaberne pynter på virkeligheden for at fremstå mere grønne mod 39 % i den første undersøgelse, som du kan læse om her:

 Tror du på selskabernes klimaløfter?

Herunder kan du se, hvordan FinansNYT’s læsere svarede på spørgsmålet om selskabernes klimamål.

Har du tillid til dit pensionsselskab, bank eller andet, når de sætter klimamål for deres investeringer?
Ja, jeg synes det er positivt, at mit selskab sætter ambitiøse klimamål for sine investeringer.4129%
Nej, jeg tænker at selskabet pynter på virkeligheden, for at fremstå mere grønt end de er.7352%
Jeg ved ikke nok for at mene noget om dette.2719%
I alt141100%
Graf: Har du tillid til dit pensionsselskab, bank eller andet, når de sætter klimamål for deres investeringer? 
Ja, jeg synes det er positivt, at mit selskab sætter ambitiøse klimamål for sine investeringer 29 %.
Nej, jeg tænker at selskabet pynter på virkeligheden, for at fremstå mere grønt end de er. 52 %
Jeg ved ikke nok for at mene noget om dette. 19 %

Vores lille undersøgelse kan næppe i sig selv berettige klare konklusioner, men den bekræfter dog, at der tilsyneladende er en betydelig skepsis overfor finansielle selskabers klimamål.

Denne skepsis kan tolkes på flere måder. Den kan bunde i en generel mistillid til selskaberne, eller i en skepsis overfor klimamål generelt eller måske en kombination af begge. Det ser i hvert fald ud til, at kunderne ikke er overbevist om motiverne bag selskabernes engagement i den gode sag.  

Tak til de mange, der svarede på undersøgelsen, og tillykke til vinderen af lodtrækningen om god vin eller chokolade, som har fået direkte besked på mail.

Nye regler mod greenwashing

Relaterede Nyheder